Sztuczna inteligencja – artificial intelligence to system komputerowy, który może wykonywać zadania wymagające inteligencji człowieka. System ten jest w stanie postrzegać swoje środowisko i podejmować działania, aby zmaksymalizować możliwość osiągnięcia zamierzonego celu.
Definicja i zastosowanie
AI posiada umiejętności interpretowania i analizowania danych, w taki sposób, że uczy się i dostosowuje w miarę upływu czasu. Dla funkcjonowania sztucznej inteligencji niezbędne jest jej właściwe zastosowanie. Do najszybciej rozwijających się technologii AI zaliczyć można:
▪️ uczenie maszynowe – oznacza możliwości automatycznego uczenia się i doskonalenia na podstawie doświadczenia bez konieczności dodatkowego zaprogramowania;
▪️ przetwarzanie języka naturalnego – oznacza możliwość rozpoznawania i rozumienia języka pisanego i poleceń głosowych;
▪️ widzenie komputerowe – oznacza umiejętność rozumienia obrazów i filmów;
▪️ robotyka – połączenie wykorzystywanych mechanizmów automatyzacji ze sztuczną inteligencją.
Technologie związane ze sztuczną inteligencją aktualnie stanowią jedną z najprężniej rozwijających się technologii na całym świecie. Zastosowanie bowiem mogą mieć w każdej dziedzinie nauki i życia – już nie tylko w przemyśle czy produkcji lecz także w medycynie, biznesie, edukacji, marketingu czy prawie i wielu innych. Wykorzystanie technologii AI prowadzi do zwiększenia efektywności przedsiębiorstwa, poprawy jakości usług, redukcji kosztów, co w zasadzie zapewnia przewagę konkurencyjną na rynku oraz idący za tym wzrost przychodów. Zastosowanie sztucznej inteligencji jest więc praktycznie nieograniczone i może zostać ściśle dostosowane do konkretnych potrzeb i specyfiki danego podmiotu gospodarczego.
Zastosowanie artificial intelligence w prawie i windykacji
Rola sztucznej inteligencji w prawie, a tym samym w procesach windykacyjnych rośnie w błyskawicznym tempie. Przyjmując za punkt analizy duże przedsiębiorstwo zajmujące się windykacja należności, w pierwszej kolejności należy określić najważniejsze czynniki wpływające na rozwój takiej działalności:
▪️ usprawnienie procesów – częściowa automatyzacja, tworzenie i analiza dużych baz danych;
▪️ optymalizacja kosztów – większa wydajność pozwalająca zastąpić część czynnika ludzkiego;
▪️ zwiększenie mocy przerobowych – znaczne zwiększenie ilości wykonanej pracy w tym samym czasie pozwalające uzyskać lepsze wyniki finansowe.
Rozwój tych czynników bezpośrednio wpływa na wzrost znaczenia danej firmy na trudnym rynku windykacyjnym. Należy zwrócić uwagę, iż stosowanie systemów opartych na AI nie jest aktualnie niczym wyjątkowym. Na rynku bowiem dostępne są aplikacje i systemy gotowe, z których korzystają podmioty z różnych branż. Wadą tych systemów jest oczywiście brak indywidualnego dostosowania do specyfiki danej działalności. Zatem wpływ tych technologii na rozwój firmy jest ograniczony. Głównym zaś czynnikiem wybrania takiej opcji są koszty. Gotowa aplikacja jest dużo tańsza, zaś uzyskanie dostępu odbywa się na podstawie umowy z obowiązkiem regulowania abonamentu lub w ramach subskrypcji.
W związku z dynamicznym rozwojem technologii AI oraz ambicjami dużych firm do uzyskania jak najwyższej roli na rynku usług windykacyjnych, coraz większą popularnością cieszy się wyposażanie we własne aplikacje i programy na wyłączność, dostosowane do profilu i oczekiwań danego podmiotu gospodarczego. Rozwiązanie takie jest niezwykle kosztowe, dlatego wymaga uprzedniej analizy kosztów, możliwości jego pełnego wykorzystania i regulacji prawnych.
Na pytanie czy technologie sztucznej inteligencji zastępują czynnik ludzki – odpowiedź jest oczywista. Jednym z ważniejszych czynników determinujących inwestycję w technologię AI, poza zwiększeniem wydajności, jest optymalizacja kosztów, w tym w szczególności redukcja wysokich kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników. Nie sposób zgodzić się ze stwierdzeniem, iż wprowadzenie technologii AI ma wyłącznie aspekt zwiększenia komfortu pracy i jej efektywność, zaś specjaliści wykonujący daną pracę pozostaną na swoich stanowiskach. Oczywiście w pewnym zakresie tak będzie. Można zatem spierać się wyłącznie o to w jakiej skali to będzie.
Można założyć, iż zakres ten będzie się dynamicznie zmieniał wraz z dalszym rozwojem technologii AI. Należy pamiętać, iż to właśnie dzięki automatyzacji i optymalizacji procesów, które wykorzystują firmy windykacyjne odpada konieczność angażowania takiej liczby pracowników, jaka była wymagana przed stosowaniem tych technologii. Takie założenie wydaje się naturalne. Podkreślenia wymaga fakt, iż każda branża jest inna, zatem aspektów tych nie należy generalizować.
Branża prawnicza natomiast ściśle związana jest z wymiarem sprawiedliwości zorganizowanym i utrzymywanym przez Państwo. Nadmierne obłożenie sprawami w sądach, konieczność osobistych działań przez pełnomocników, brak budżetu na sprawne dotrzymywanie kroku błyskawicznie rozwijającej się technologii są to te elementy, które pośrednio a często także bezpośrednio będą stanowiły przeszkodę dla pełnego wykorzystania technologii AI w branży prawniczej i windykacyjnej.