Uprawnionym do składania postąpień jest wyłącznie osoba dopuszczona przez komornika sądowego do udziału w licytacji w charakterze licytanta. Oferty składa się w systemie teleinformatycznym w czasie trwania przetargu. Dokonanie postąpienia wymaga: uwierzytelnienia się na koncie użytkownika, utworzenia oświadczenia o postąpieniu oraz zatwierdzenia oświadczenia o postąpieniu. Wysokości minimalnego postąpienia jest taka sama jak w trybie zwykłym. Po zakończeniu przetargu komornik za pośrednictwem systemu teleinformatycznego informuje licytantów o wyłonieniu licytanta ofiarującego najwyższą cenę w chwili zakończenia przetargu. Komornik przesyła protokół licytacji wraz z danymi licytanta, który zaofiarował najwyższą cenę sędziemu lub referendarzowi sądowemu nadzorującemu celem wydania postanowienia o przybiciu. Wysłuchania licytanta dokonuje się wyłącznie w razie stwierdzenia takiej konieczności.
– Skarga na czynności komornika – art. 9868 k.p.c.
Skargę na odmowę dopuszczenia do licytacji składa się wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego w terminie 3 dni od dnia odmowy dopuszczenia do przetargu. Taki tryb wniesienia skargi umożliwi skarżącemu wziąć udział w licytacji w razie uwzględnienia skargi przez sąd. Skargę na przebieg licytacji składa się w terminie 3 dni od dnia jej zakończenia wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Podstawa prawna:
– Ustawa z 17 listopada 1964 roku Kodeks postępowania cywilnego (tekst jedn. DzU z 2023, poz. 1550 ze zm.);
– Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 27 października 2021 roku w sprawie sposobu przeprowadzenia sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji elektronicznej oraz sposobu uwierzytelniania użytkowników systemu teleinformatycznego obsługującego licytację elektroniczną (DzU z 2021, poz. 2005);
– rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 21 lipca 2023 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu przeprowadzenia sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji elektronicznej oraz sposobu uwierzytelniania użytkowników systemu teleinformatycznego obsługującego licytację elektroniczną (DzU z 2023, poz. 1492).
Zdaniem autora
Kamil Paweł Szmidt – adwokat w RESIST Rezanko Sitek
Ważnym, o ile nie najważniejszym, etapem egzekucji z nieruchomości jest jej licytacja. Prawidłowe i skuteczne jej przeprowadzenie determinuje bowiem możliwość uzyskania przez wierzyciela środków pieniężnych na poczet zaległości. Jej bezskuteczność w dwóch ustawowych terminach spowoduje brak możliwości uzyskania przez wierzyciela jakichkolwiek środków na poczet dochodzonej wierzytelności, zaś jej nieprawidłowe przeprowadzenie skutkuje odmową uzyskania przybicia przez licytanta. Aktualnie przepisy prawa przewidują dwie formy przeprowadzenia licytacji publicznej nieruchomości – tryb zwykły oraz tryb elektroniczny. To właśnie ta druga forma zyskuje na atrakcyjności. Globalne dążenie do elektronizacji usług i idąca za tym wygoda i możliwość załatwienia coraz większej ilości spraw, z każdego miejsca, bez konieczności osobistych wizyt w sądach i urzędach, ma swoje słuszne odzwierciedlenie również w postępowaniu egzekucyjnym. Tym samym coraz częściej będzie można spotkać licytację publiczną nieruchomości w trybie elektronicznym, co oczywiście nie oznacza, że w ciągu najbliższych lat tryb zwykły licytacji zniknie. Wybór trybu prowadzenia licytacji należy wyłącznie do wierzyciela, jako dysponenta postępowania egzekucyjnego, zaś w razie braku wyraźnego wniosku wierzyciela o przeprowadzenie licytacji w trybie elektronicznym licytacja będzie przeprowadzona w trybie zwykłym. Przeprowadzenie licytacji w trybie zwykłym jest znacznie trudniejsze, wymaga większego zaangażowania nie tylko ze strony organu egzekucyjnego czy sądu ale również licytantów. Elektronizacja licytacji ma ze swojej istoty usprawnić i udogodnić jej przebieg.
Link: https://www.rp.pl/nieruchomosci/art40346101-sprzedaz-nieruchomosci-w-drodze-licytacji-publicznej